materials science and engineering

ارائه دهنده مطالب جامع و بروز در مورد علم و مهندسی مواد

materials science and engineering

ارائه دهنده مطالب جامع و بروز در مورد علم و مهندسی مواد

خواص فلزات

behnam rahimi | جمعه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۴، ۰۶:۲۶ ب.ظ

تعریف ساده ای برای فلز وجود ندارد. ولی هر عنصر شیمیایی خواص فلزی داشته باشد در کلاس فلزات طبقه بندی می شود. خواص معمول فلزات شامل جلای فلزی، انتقال حرارت بالا، هدایت الکتریکی و قابلیت شکل پذیری دائم در دمای اتاق است.

عناصر شیمیایی که خواص عمومی فلزات را ندارند در کلاس غیر فلزات طبقه بندی می شوند. عناصر محدودی هستند که به عنوان شبه فلزات دسته بندی می شوند گاهی خواصی مانند فلزات و گاهی خواصی مانند غیر فلزات از خود نشان می دهند. برخی از این شبه فلزات کربن، فسفر، سیلیس و گوگرد هستند.

خواص متفاوت فلزات می تواند با ترکیب کردن دو یا چند از این فلزات گسترده تر شوند. این ترکیب ها آلیاژ خوانده می شوند. عناصر خالص عموماً برای استفاده صنعتی بیش از حد نرم هستند. به همین دلیل است که تمرکز مطالعات متالورژیکی روی ایجاد آلیاژهای مفید است. ایجاد آلیاژ جدید با ترکیب شیمیایی خاص می تواند به ایجاد خواص فلزی ویژه برای استفاده های خاص کمک کند.

فولاد برای مثال، ترکیبی از آهن، میزان اندکی کربن و عناصر دیگر است. آلیاژهای دیگر مانند برنج ( مس و روی) و برنز (مس و قلع) به آسانی شکل داده می شوند و ظاهر زیبایی دارد. برنز همچنین به دلیل مقاومت به خوردگی در آب دریا به طور گسترده ای در صنایع کشتی سازی استفاده می شود.

تیتانیوم از فولاد سبک تر است و چگالی کمتری دارد ولی استحکام بالایی دارد. گرچه از آلومینیوم سنگین تر است ولی به لحاظ استحکام با آلومینیوم برابری می کند. تیتانیوم مقاومت به خوردگی بالایی دارد این خاصیت در ترکیب با سایر خواص فلزی تیتانیوم را برای استفاده در صنایع هوافضا و کشتی سازی مناسب کرده است. این فلز همچنین در ساخت لپ تاپ و دوچرخه سازی نیز کاربرد دارد.

مس فلزی است شکل پذیر که قابلیت هدایت الکتریکی بالایی دارد. به همین دلیل مس در ساخت کابل های الکتریکی کاربرد گسترده ای دارد

طلا و نقره به لحاظ خواص فلزی چکش خوار، شکل پذیر و به لحاظ شیمیایی غیر فعالند. طلا و نقره در ساخت جواهرات کاربرد گسترده ای دارند. طلا همچنین برای مواردی که نباید به مرور زمان کدر و لکه دار شوند و ارتباطات الکتریکی بدون اکسیداسیون کاربرد دارد.

چدن و فولاد هردو سخت و با استحکام هستند. به همین دلیل از آنها در ساخت پل ها و ساختمان ها استفاده می شود. مشکل بزرگ استفاده از چدن و فولاد عدم مقاومت به خوردگی و امکان زنگ زدگی آنها است که می توان با تغییر در ترکیب شیمیایی این نقیصه را جبران نمود.

آلومینیوم هادی خوب گرما و شکل پذیر است. همچنین از آنها در ساخت وسایل آشپزخانه و فویل نیز استفاده می شود. به دلیل سبکی و استحکام به وزن بالا، بدنه بیشتر هواپیماها آلومینیومی هستند.

فولاد ضدزنگ یا فولاد گالوانیزه برای مواردی که مقاومت به خوردگی مهم است، کاربرد دارد. آلیاژهای آلومینیوم و منیزیوم برای مواردی که استحکام و وزن پایین همزمان نیاز باشد اسفاده می شوند.

آلیاژهای مس-نیکل از قبیل مونل در محیط های به شدت خورنده و جاهایی که نیاز به وجود مواد غیر مغناطیسی است، کاربرد دارند. سوپر آلیاژهای پایه نیکل از قبیل اینکونل در مواردی که به مقاومت در دمای بالا نیاز است مانند توربوشارژرها، مخازن تحت فشار، مبدل های حرارتی و.. استفاده می شود. برای استفاده در دمای بسیار بالا، از آلیاژهای تک بلور استفاده می شود تا خزش را به حداقل برسانند.

ا استفاده از کلید فلزات Total Materia می توان به راحتی به خواص مکانیکی، ترکیب شیمیایی، آلیاژهای معادل و اطلاعات ارزشمند بیشمار دیگری از فلزات دست یافت. برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق راهنمای تصویری و یا استفاده آزمایشی از بانک اطلاعاتی لینک زیر را کلیک کنید.

  • behnam rahimi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی