materials science and engineering

ارائه دهنده مطالب جامع و بروز در مورد علم و مهندسی مواد

materials science and engineering

ارائه دهنده مطالب جامع و بروز در مورد علم و مهندسی مواد

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

آکادمی سلطنتی علوم مهندسی سوئد

جایزه خود را به یک مهندس مواد ایرانی برای

تحقیق بر آلیاژهای منیزیم اعطا کرد

به گزارش خبرگزاری مهر ،  دکتر محسن اسماعیلی، دانشمند ایرانی موفق به دریافت معتبرترین جایزه علمی سوئد یعنی آکادمی سلطنتی علوم مهندسی این کشور به خاطر دستاورد چشمگیر خود در رشته علم و مهندسی مواد شد .

تحقیق اسماعیلی بر روی ریزساختار و خواص آلیاژهای سبک فلزی از قبیل منیزیم و آلیاژهای آلومینیم و همچنین کامپوزیت های زمینه فلزی (MMCs) که در حوزه های مختلف مهندسی مورد استفاده قرار می گیرند، می باشد .

1454146705523_Untitled.png

وی گفت: «این مواد برای جامعه پایدار آینده، بسیار مهم است.»

  • behnam rahimi

آیا گرافن بی خطر است؟

behnam rahimi | جمعه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۲۰ ب.ظ

تقریبا اجتناب‌ناپذیر است که اختراع یا اکتشاف یک ماده‌ی جدبد با ایجاد ترس در رسانه‌های مصور همراه باشد. این ایجاد ترس اغلب بر پایه‌ی تعداد محدودی آزمایش یا هشدارهای ایمنی توسط محققان آن زمینه انجام می‌شود. بنابراین، بررسی موشکافانه و دقیق گرافن پس از ظهور به عنوان یک ماده‌ی شگفت‌انگیز با استحکام عالی، ضخامت با اندازه‌ی تقریبا صفر و خواص نوری و الکترونیکی اعجاب‌آور و البته دارا بودن خواص نوری-الکترونیکی، قطعی بود. پرسش‌ها درمورد ایمنی یا به عبارت دیگر گرافن باید بصورت پیش‌بینی‌شده‌ای بوجود می‌آمدند به ویژه همین که از عبارت نانو ذکر می‌شد.

  • behnam rahimi

آلیاژ جدید،تحت کرنش،رازهایی را برملا می کند!

behnam rahimi | جمعه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۱۹ ب.ظ

گروهی از پژوهشگران به سرپرستی دانشمندانی از آزمایشگاه ملی لارنس برکلی وابسته به وزارت انرژی ایالات متحده، متوجه مکانیزم­های متعددی شده­اند که باعث ایجاد یک ماده جدید سرما­دوست و یکی از چقرمه­ترین آلیاژهای فلزی تا کنون شده است.

برای دانستن رازهای این ماده  این گروه تحقیقاتی، آلیاژ را با میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) در هنگام اعمال کرنش به ماده مطالعه نمودند. تصاویر نشان داد که چندین مکانیزم در مقیاس نانو، یکی پس از دیگری در آلیاژ فعال می­ شوند که همراه با هم در مقابل گسترش آسیب مقاومت می­کنند. در میان این مکانیزم­ ها، پل­ه ایی هستند که در عرض ترک­ها برای جوگیری از انتشار آنها تشکیل می­ شوند. این  پل­ سازی روی ترک، یک مکانیزم مرسوم چقرمه سازی در کامپوزیت­ها و سرامیک ­هاست اما غالبا در فلزات تقویت نشده، دیده نمی ­شود.

  • behnam rahimi