materials science and engineering

ارائه دهنده مطالب جامع و بروز در مورد علم و مهندسی مواد

materials science and engineering

ارائه دهنده مطالب جامع و بروز در مورد علم و مهندسی مواد

آلیاژ های بکار رفته در راکتور های قدرت

behnam rahimi | جمعه, ۲۴ مهر ۱۳۹۴، ۰۶:۵۴ ب.ظ

در این قسمت آلیاژهای پرحجم مورد استفاده در ساخت راکتور را در چهار بخش دسته­بندی کرده و موارد مصرف هر کدام از آلیاژها در قسمت‌های مختلف تشریح می­گردد.

1-1-      بخش اول: آلیاژهای پرحجم مورد استفاده در اجزای مختلف مولد بخار با توجه به موارد مصرف هر کدام

1- آلیاژ 10GN2MFA یکی از آلیاژهای پر مصرف در ساخت مولد بخار می­باشد با توجه به اینکه کلکتورها از جنس این آلیاژ می­باشند و این کلکتورها استوانه­های بزرگی با ارتفاع mm 4970 می­باشند. علاوه بر این در قسمت‌های مختلف راکتور از این آلیاژ استفاده می­شود که در ادامه به موارد مصرفی آن در قسمت‌های مختلف ذکر خواهد گردید.

2- آلیاژ  این آلیاژ به عنوان لوله­های تبادل حرارتی مورد استفاده قرار می­گیرد. سطوح تبادل حرارتی در مولد بخار شامل 10978 لوله تبادل حرارتی می­باشد که خود بیانگر موارد استفاده زیاد این آلیاژ در ساخت مولد بخار راکتور می­باشد. علاوه بر این آلیاژ مذکور موارد استفاده دیگری نیز در سایر بخش‌های راکتور دارد و در حالت کلی یکی از آلیاژهای پایه مورد استفاده در راکتورها می­باشد.

3- آلیاژهای Steel 20 و 22K با توجه به کاربرد آن‌ها در Steam Nazzleها، Instrumentation Concial Reduces of Steam Collector به عنوان آلیاژی پرمصرف شناخته شده است.

4- آلیاژ   با توجه به کاربرد آن در Steam Distribution Plate و متعلقات آن

5- آلیاژهای 16GS و 15GS با توجه به کاربرد آن‌ها در Steam Generator و Steam Collector Tubes جزو آلیاژهای پر مصرف می­باشند.

6- آلیاژ 20ch2N4A با توجه به کاربرد آن در تکیه گاه‌ها (Supports) موارد مصرف زیادی دارد.

7- آلیاژ Reinforcing Steel 50ChFA با توجه به کاربرد آن در ترکیبات Steam Generator Embedded

8- آلیاژ  جزو آلیاژهای پایه ای در ساخت مولد بخار می­باشد.

1-2-           بخش دوم: آلیاژهای پرحجم مورد استفاده در مخزن راکتور با توجه به موارد مصرف هر کدام

قسمت‌های اصلی راکتور عبارتند از مخزن تحت فشار بالا (High Pressure Vessel)، قلب راکتور (Core Barrel) و نگه‌دارنده آن (Core Baffle)، واحدهای لوله نگه‌دارنده (Protective Tube Unit) و مجتمع‌های سوخت (Fuel Assemblies) می­باشد که آلیاژهای بکار برده شده در این قسمت‌ها جزو آلیاژهای پر مصرف می­باشند. که عمدتاً عبارتند از:

1- آلیاژهای Steel 20 و 22K با توجه به کاربرد زیاد آن‌ها در موارد مختلف و همچنین در سایر اجزای راکتور

2- آلیاژ 38chN3mFA با توجه به کاربرد زیادی که در ساخت Main Joint Stud ها دارد.

3- آلیاژ  کاربرد این آلیاژ در ICI Nozzels و CPS ها می­باشد. علاوه بر این‌ها در ساخت قطعاتی چون keys، Nuts، Washers، Supports و Tube ها کاربرد دارد. و همچنین در ساخت اجزای مختلف راکتور در بخش‌هایی نظیر مولد بخار، فشارنده و پمپ خنک کننده نیز به وفور مورد استفاده قرار می­گیرد.

4- آلیاژ 20ch13 با توجه به کاربرد آن در Screws و Bolts و همچنین در Fastening Members جزو آلیاژهایی می­باشد که موارد مصرفی زیادی دارد.

5- آلیاژ  که در مخزن راکتور و همچنین در اجزایی نظیر فنرها، Sleeveها و Shroud کاربرد گسترده دارد به عنوان آلیاژی پر مصرف می­باشد.

1-3-     بخش سوم: آلیاژهای پرحجم مورد استفاده در پمپ خنک کننده راکتور با توجه به موارد مصرف هر کدام

1- آلیاژهای Steel 15 , 20 با توجه به کاربرد آن‌ها در Electromagnet Body به عنوان آلیاژهای پر مصرف در ساخت پمپ خنک کننده حائز اهمیت می­باشند.

2-  آلیاژ 14ch17N2 با توجه به کاربرد آن در سیستم تعادلی برای تحمل بارهای محوری شعاعی که وظیفه کنترل و هدایت بارهای محوری و شعاعی وارده می­باشد جزو آلیاژهای پر مصرف می­باشد.

3- آلیاژ  با توجه به کاربرد آن در Support  Roller یکی از آلیاژهای پرمصرف می­باشد.

4- آلیاژ  20ch13با توجه به کاربرد آن در تکیه گاه‌های مختلف جزو آلیاژهای پر مصرف در ساخت پمپ خنک کننده راکتور می­باشد.

5- آلیاژهای  و  که در قسمت‌هایی نظیر Torsion Disk، Radial Bearing و Impeller Blade کاربرد گسترده­ای دارند. همچنین به کاربرد آلیاژ در قسمت‌های مختلف راکتور بخش‌های مختلف اشاره شد.

1-4-     بخش چهارم: آلیاژهای پرحجم مورد استفاده در اجزای مختلف فشار نده (Pressurizer) راکتور با توجه به موارد مصرف هر کدام

1- آلیاژ  که موارد استفاده فراوانی دارد و به آن‌ها اشاره شد. علاوه بر این آلیاژ مذکور برای روکش دهی سطح داخلی فشار نده مورد استفاده قرار می­گیرد. این آلیاژ یک فولاد زنگ نزن آستنیتی می‌باشد که سپرهای محافظ، پوسته های نگه‌دارنده، تجهیزات اسپری و موارد مختلف دیگر از آن ساخته می­شوند.

2- آلیاژ Steel 20 که یکی از آلیاژهای پایه ای در ساخت قسمت‌های مختلف راکتور می‌باشد به عنوان یک آلیاژ پر مصرف مطرح می­گردد.

3- آلیاژ10GN2MFA مواد اصلی مورد استفاده برای ساخت فشار نده از جنس این آلیاژ می­باشد. این آلیاژ همچنین برای ساخت پوسته و نازل‌های مخزن مورد استفاده قرار می­گیرد

4- آلیاژ  با توجه به کاربرد آن در Support Surge Tank به عنوان یکی از آلیاژهای پر مصرف در می­باشد.

5- آلیاژ  با توجه به کاربرد آن در Gaskets for Pressurizer زیاد مورد استفاده قرار می­گیرد و آلیاژی پر مصرف می­باشد.

در جدول 3‑1 دسته بندی دیگری از این آلیاژها بر اساس استفاده در نیرو گاه های روسیه ارائه شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی