materials science and engineering

ارائه دهنده مطالب جامع و بروز در مورد علم و مهندسی مواد

materials science and engineering

ارائه دهنده مطالب جامع و بروز در مورد علم و مهندسی مواد

خستگی در اجزاء فولادهای آستنیتی

behnam rahimi | جمعه, ۲۴ مهر ۱۳۹۴، ۰۷:۱۸ ب.ظ

فولادهای آستنیتی همانند 316 و 304 به طور نسبتاً وسیعی در بخش‌های سنگین وزن (ضخامت بالاتر از 25 میلی متر) برای لوله ها و مخازن تحت فشار در نیروگاه ها استفاده می‌شود. خستگی حرا رتی این مواد به دلیل رسانایی گرمایی ضعیف و ضریب انبساط گرمایی بالا قابل ملاحظه است. مطالعات زیادی در مورد رفتار خستگی این مواد گزارش شده است. جیمز[1] یکسری مطالعات بنیادی روی رفتار رشد ترک خستگی فولاد 316 جوشکاری شده در دمای بالا انجام داده است[50]. تخریب یا شکست مواد ناشی از سیکل بار گزاری بر روی خستگی موثر است. فرآیند معمولاً به دو مرحله ایجاد ترک و رشد ترک تقسیم می‌شود. ترک‌های خستگی معمولاً از سطح اجزاء در نامنظمی‌های سطح یا ناپیوستگی ها شروع شده و پیش می­روند یا بعد از ایجاد باندهای لغزشی، در مرزدانه ها یا ذرات فاز ثانویه ایجاد می‌شوند. جوانه زنی ترک‌های خستگی در مراحل اولیه سیکل بار گزاری رخ می دهد و عمر خستگی ممکن است برای مرحله رشد سراسری قابل ملاحظه باشد. خستگی دما بالا موضوع پیچیده ای است و با فرآیندهای وابسته به زمان مانند خزش، اکسیداسیون، پیر کرنشی دینامیکی، ناپایداری مکانیکی، تخریب میکرو ساختاری و رسوب سرکار دارد[51].

 

 به علاوه، در دمای بالا، فاکتورهای متعدد مانند فرکانس، نرخ کرنش، شکل موج، موقعیت نگهداری و دامنه کرنش نشان داده شده است که تأثیرات زیادی روی عمر خستگی دارد. در کارهای اولیه که در دمای 600 درجه سانتی‌گراد انجام شده است، پینو[2] و لوالانت[3] نشان دادند که  در حضور مقدار کنترل شده نیتروژن، خواص خزشی بهتر می‌تواند بدست آید. اخیراً، وگت[4] گزارش داده است که مقاومت به خستگی در دمای اتاق با افزایش محتوای نیتروژن در فولادهای آستنیتی و یک فولاد زنگ نزن دوبلکس تا محدوده بالایی افزایش می‌یابد.

 تامپسون[5] متوجه شد که نرخ رشد ترک در فولاد 309 وابسته به اندازه دانه است. به هر حال، هامادا[6] و همکارانش گزارش داده‌اند که خمیدگی حد خستگی سیکل بالا 301LN در دمای اتاق می‌تواند تا 77% با پالایش دانه افزایش یابد. رشد ترک‌های خستگی یا خستگی خوردگی، در محیط‌های خشن شتاب می‌گیرد. حتی آزمایشات خستگی در هوا نشان از رشد ترک بسیار بالاتر نسبت به خلأ دارد[52].


[1] James

[2] Pineau

[3] Levaillant

[4] Vogt

[5] Thompson

[6] Hamada

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی